A tak na tlačovke (stále sme v tom júni 2014, Zvolenská ešte netuší o CTčku) zaznievajú sľuby, ktoré síce znejú divne, ale vraj sú teda podopreté tou utajenou analýzou. Napríklad, že nová nemocnica má začať fungovať na jeseň 2017.
(To je očividná utópia. Ale keďže je to až po voľbách, politik sa nemusí trápiť, ako to splní. Niečo ako diaľnica do Košíc.)
Druhá podstatná informácia, ktorá tam zaznela (a nájdete ju aj v tlačovej správe MZ) je, kto tú nemocnicu zaplatí. A tu dostala verejnosť ďalší sľub, ktorý bol príliš dobrý na to, aby bol pravdivý. A síce, citujem:
Navrhnutý finančný model nepredpokladá dodatočné verejné prostriedky (okrem štandardného financovania z verejného zdravotného poistenia).
Nijako nezvýhodnené platby z poisťovní za hospitalizácie a výkony by mali stačiť nielen na pokrytie prevádzky, ale aj na splatenie investície. Chápete? V budúcej, ziskovej univerzitnej nemocnici, ktorej súčasná predchodkyňa generuje 50 miliónov straty. Každý rok. Viac ako všetky nemocnice na Slovensku dokopy. No, ale veď štúdia uskutočniteľnosti. Žiaľ, nemôžeme vám ju ukázať.
Fast forward, január 2015. Ministerstvo zdravotníctva vyhlasuje verejné obstarávanie na výstavbu nemocnice. Zverejňuje aj utajovanú štúdiu. "Dôverné výsledky finančných analýz" prestali byť také dôverné, keďže počas horúcej jesene sa transparentnosť stala novou sociálnou istotou.
Štúdia je fajn. Naozaj. Situáciu s bratislavskou nemocnicou hodnotí vecne, triezvo, realisticky. Pomenúva reálne riziká – napríklad riziko politických zmien, ktoré zasiahnu do procesu, alebo riziko, ktoré spôsobí potreba prepúšťať zamestnancov.
Akurát tam nie je napísané to, čo ministerstvo pred pol rokom tvrdilo verejnosti (a odvolávalo sa práve na ňu).
Poradcovia vo svojich modeloch kalkulujú s tým, že konštrukčná fáza nemocnice bude prebiehať do roku 2019 a nemocnica bude fungovať od roku 2020. Rok 2017 je nepodložený prísľub, politický marketing.
Nemocnica, postavená ako PPP projekt, si na svoju výstavbu nezarobí z prevádzkového zisku. V štúdii sa k tejto možnosti uvádza doslova:
Poradcovia zastávajú názor, že takýto transfer rizík by pre realizáciu projektu nebol priechodný a do Projektu by žiadny súkromný investor či banka neboli ochotní vstúpiť.
Štúdia počíta vo všetkých modeloch s tým, že štát bude investorovi platiť každoročne tzv. platbu za dostupnosť v miliónoch eur. Nekritizujem to, len konštatujem. Projekt novej nemocnice môže byť pre Slovensko aj tak výhodný. Len prečo bolo treba prikrášľovať fakty? Ako máme veriť ďalším tvrdeniam, ktorými nás ministerstvo bude v tejto téme zásobovať?